Béla Fleck er født i New York, og har fra han var en liten gutt alltid elsket musikk. Det skulle likevel ta lang tid før han begynte å spille banjo. Først da han var 15 år fikk han sin aller første banjo av sin bestefar. Da hadde han allerede lært seg flere andre instrumenter. Etter at han var ferdigutlært på høyskolen, spilte han som gatemusikant i mange år med sin venn Mark Schatz. Han startet etter hvert i New Grass Revival og The Fleckstones. Han spiller også med sin berømte kone, Abigail Washburn, som også spiller banjo. Denne kombinasjonen av oppvekst, inspirasjon og engasjement har gjort Béla til en av verdens beste banjoister gjennom tidene.
Her kommer en liten artikkel om hans band og hvordan han etter hvert møtte sin 19 år yngre kone, Abigail Washburn.
New Grass Revival
Dette bandet ble samlet i 1971, og gjennom 18 år utgav bandet 20 album. Bandet spilte på gammel tradisjonell folkemusikk, men også utseende og bekledning bar preg av at gruppen var fascinert av den stilen. Samtidig eksperimenterte de med ny musikk, som i enkelte miljø ikke ble godt tatt i mot. Fleck kom ikke inn før i 1981, men hans nærvær og spill tok bandet til nye høyder, med låter som ”Big Foot” og ”Seven by Seven”, og man hørte fort at musikken var preget av progressiv musikk.
The Fleckstones
Dette ensemble ble startet opp i 1988, etter at Fleck var med i en tv-sendt forestilling på PBS. Det var mange kjente musikere som deltok, og Bela ville fortsette samarbeidet etter at sendingene var over. De ble enige om å kalle bandet Béla Felck and the Fleckstones. Fleckstones blandet bluegrass og jazz, og musikken ble noe helt nytt for lytterne som samtidig elsket det de hørte. Bandet bestod av Bela, brødrene Wooten og Howard Levy. Fleckstones elsket å kle seg ut som superhelter og skurker. De gjorde innspillinger med andre kjente artister som blant annet Stevie Wonder og Bonnie Raitt.
De fikk etter hvert stor oppmerksomhet for sine nye veivalg som kombinerte improvisasjon, jazz og bluegrass, og et instrument som irriterte noen, nemlig drumitaren, eller zendrum, en elektronisk trommemaskin. Bandet mottok 6 Grammys og flere nominasjoner i samme konkurranse.
Fleck og Washburn
Som to av verdens beste banjoister, har mange kalt paret for en helligdom og lykketreff. De møttes på en tilstelning der han spilte og hun danset. Men senere har han også produsert musikk for henne, som er mer oldtime-inspirert musikk.
Det er Bela Fleck sin elskov til banjo, bluegrass og folkemusikk som i sin tid gjorde at han ble en banjoist. Etter den tid har han spilt i noen av de beste bandene for den tradisjonelle musikk-sjangeren, som han og musikerne har videreutviklet i en mer moderne retning, med inspirasjon fra andre sjangre som jazz og rock. Selv om de var mest aktive i en tid der andre typer musikk ble mer populær, har sjangeren alltid holdt seg aktuell, spesielt i countrymiljøet og for dem som elsker tradisjonell amerikansk sør-stat-musikk.
Musikken som er videreutviklet fra eldre amerikansk musikk bruker også trommer og andre rytmeinstrumenter, det brukes ikke i f.eks. bluegrass. Selv om banjoen stammer fra trommer og afrikanske strengeinstrumenter så ble ikke dette brukt i tidlig amerikansk musikk. Det er den senere tids musikk hvor trommer er viktig, i bluegrass er det f.eks. mandolinen som har rollen som skarptrommen har på et trommesett.
Bandet hans ”Bela Fleck and the Fleckstones” er fortsatt aktive, med et lite opphold mellom 2012-16. Med bandet opptrer de på festivaler og konserter spesielt i USA, men også utenfor landegrensene. Han spiller også konserter med sin kone.
Dette er en liten smakebit på livet til den berømte banjoisten Béla Fleck, og den som vil finne ut mer kan finne mer stoff om ham på internett.